Eenvoud scoort het beste

Yvette van der VlietRecruitment doe je zo Leave a Comment

Kennis delen

Het verhaal van de Iglo’s, die vakantiehuisjes werden bleef in mijn hoofd spoken. Moest ik nu een sales vacature simpel account manager noemen of toch gaan voor wat meer diepgang. Tenminste, dat dacht ik er dan in aan toe te voegen. Want immers hoeveel account manager vacatures zijn er wel niet en hoe val je dan op?

De vraag, die ik stelde was: Welke functietitel scoort beter?

  • Accountmanager
  • Business Development Manager
  • Sales Manager

En welke toevoeging scoort het beste?

  • New (Business)
  • International
  • Senior

Allereerst dank voor de reacties! Het is natuurlijk gevaarlijk op basis van n=1 (mijn eigen ervaringen) conclusies te trekken. maar mijn uitslag is:

Eenvoud scoort het beste!

Account manager scoort aanzienlijk beter dan Business Development Manager of Sales Manager. Je krijgt best veel reacties, maar niet iemand die sales doet en liefst dat uitsluitend; marketing, project management, leidinggevende vaardigheden. Je krijgt er veel bij, maar de essentie sales raakt wat op de achtergrond of is soms zelfs geheel afwezig.

Zou een toevoeging soelaas bieden?

Internationaal is hartstikke leuk, als je wilt dat de hele wereld reageert; maakt niet uit of de tekst in het Nederlands is geschreven of niet. New Business schuwt kandidaten wellicht toch een beetje af; kan goed zijn als je dat wilt. Maar ook hier geldt: eenvoud scoort het beste. Laat het weg. Senior voegt weinig toe, heb ik gemerkt. Wanneer het iets toevoegt met name negatief, richting “wil eigenlijk managen”. Hetzelfde effect zag je bij de term Sales Manager.

Business Development ten onterechte veel ruis?

Ik zou graag een lans breken voor de term Business Development. Het lijkt nu een begrip, dat te vaak ten onrechte wordt gebruikt om een bepaalde functie een beetje cachet te geven. Als we daar een meer eenduidige betekenis aan kunnen geven, heb je een zeer bruikbare term, die echt inhoudelijk verschilt met Account Manager. Iets nieuws opzetten in een bestaande markt of een bestaand product/service in een nieuwe markt lanceren, verschilt echt met het managen van prospects en klanten. Maar misschien ben ik nu die ene roepende in de woestijn… die hardleers is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *